Welke auto voor het traileren van je visboot? (Deel 2)

dutchanglers traileren
op een dergelijke helling heb je geen dikke bak nodig.

…vervolg van deel 1

Gewicht van de auto

Zoals ik al aangaf wordt de grip die je banden hebben op de ondergrond o.a. beïnvloed door de hoeveelheid druk die er op staat. Hoe meer gewicht, hoe meer druk op de wielen, hoe meer grip. Met een auto die 1500 kilo weegt is het dus gemakkelijker traileren als met een auto die 900 kilo weegt, om maar een voorbeeld te geven.

traileren dutchanglers

m’n good old Backtroller. De wielen van de voorwielaangedreven Seat gingen op een steile helling soms spinnen. Een (stevige) vismaat op de motorkap wilde wel eens helpen.

Type versnellingsbak (transmissie)

De meeste auto’s in Europa zijn uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerika waar auto’s met een handgeschakelde versnellingsbak met een vergrootglas te zoeken zijn. Daar zijn de meeste auto’s namelijk uitgerust met een automatische transmissie. In het luxere segment worden auto’s met een automatische transmissie weliswaar ook in Europa steeds populairder, maar in zijn algemeenheid zijn ze nog zwaar in de minderheid. Afgezien van het gemak van het niet hoeven schakelen biedt een automatische transmissie voor het traileren van je boot enkele belangrijke voordelen:

De koppelomvormer van een dergelijke transmissie zorgt er namelijk voor dat deze vooral bij wegrijden vanuit stilstand veel meer kracht kan leveren. Daardoor heb je dus meer trekkracht vanuit stilstand. Men spreekt in dat opzicht wel van “kunstmatige extra koppel” die afhankelijk van het type automaat tot wel 2-3x zo groot kan zijn als bij een handgeschakelde transmissie het geval is. En dat is interessant, want zoals we al zagen is juist deze “koppel” belangrijk om je boot uit het water te trekken.

Maar er is nog een reden waarom een automatische transmissie voor ons vissers voordelen biedt. Met een dergelijke transmissie kun je namelijk heel gedoseerd gas geven. Waardoor de kans op doorslippen van de wielen wordt voorkomen. Bij een handgeschakelde auto is dit veel lastiger. Te snel de koppeling laten opkomen resulteert daardoor vaak in ofwel het afslaan van de motor danwel, bij het geven van veel gas, op doorslippende wielen omdat er teveel vermogen ineens op de wielen wordt overgebracht. Een ander nadeel van een handgeschakelde versnellingsbak is dat de koppelingsplaten een zware belasting ervan meestal niet erg op prijs stellen. Met als gevolg dat ze gloeiend heet worden en behoorlijk gaan stinken (verbranden eigenlijk). Bij zware belasting krijgt de koppeling behoorlijk op zijn donder dus. Ik ken iemand die zo van een gloednieuwe auto in heel korte tijd het koppelingssysteem om zeep heeft geholpen (omdat ik niet weet of de leasemaatschappij ook meeleest zal ik geen namen noemen HJ)

Goed, als je kunt kiezen is een automatische transmissie dus beter voor ons doel als een handgeschakelde bak.

Banden

Logischerwijze geven banden met veel profiel een betere grip als banden met weinig profiel. Zorg er dus voor dat de banden niet teveel zijn afgesleten, want dat zal het traileren bemoeilijken. Winterbanden worden ook in ons land steeds populairder. Afgezien van het feit dat deze bij lage temperaturen veiliger zijn op de weg, helpen ze ons in de winter ook door meer grip te leveren. Zeker een goed idee dus als je ook onder winterse omstandigheden je boot wilt traileren. Terreinbanden, banden gemaakt voor “off-road” zijn uiteraard nog veel beter, zeker op zand, gras of in de modder. Omdat de eigenschappen van deze banden op het asfalt echter ronduit slecht zijn, zullen maar weinigen deze banden laten monteren. Maar voor het leveren van “grip’ zijn ze natuurlijk onovertroffen.

dutchanglers traileren

op een dergelijke helling heb je geen dikke bak nodig.

Welke auto nu te kiezen?

De aanschaf, maar ook het rijden van een auto is, zeker in het auto-onvriendelijke Nederland, peperduur. En zal vermoedelijk in de toekomst nog duurder worden. Bovendien is er is niets zo persoonlijk als een auto. En omdat er maar weinigen zijn die hun auto aanschaffen enkel en alleen voor het traileren en vervoeren van hun visboot, zal de keuze van de auto dus bijna altijd een compromis zijn. Zou je de auto vooral kiezen die onder alle omstandigheden de beste papieren te heeft om je boot probleemloos te kunnen traileren, dan kom je waarschijnlijk uit op een zware terreinwagen met heel veel koppel, automatische transmissie, lage gearing en terreinbanden. Daar hangt echter een stevig prijskaartje aan…

Andersom geredeneerd is een lichte, voorwiel-aangedreven auto met een kleine benzinemotor en handgeschakelde transmissie voor ons bootvissers absoluut de slechtste keuze welke ons zeer zal beperken in het kiezen van een trailerhelling. Tussen deze twee uitersten zijn er echter heel veel mogelijkheden. Welke auto je nodig hebt voor jouw omstandigheden is echter moeilijk te zeggen en vooral afhankelijk van waar je gaat traileren:

1. Lichte visboot op een ongeremde trailer op een mooie en niet al te steile trailerhelling
2. Lichte visboot op een ongeremde trailer op steile trailerhelling of helling met slechte ondergrond.
3. Lichte visboot ook zonder trailerhelling traileren op plekken die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn en dus steil zijn en/of een slechte onverharde ondergrond hebben.

4. Zware visboot op een geremde trailer op een mooie en niet al te steile trailerhelling
5. Zware visboot op een geremde trailer op steile trailerhelling of helling met slechte ondergrond.
6. Zware visboot ook zonder trailerhelling traileren op plekken die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn en dus       steil zijn en/of een slechte onverharde ondergrond hebben.

In situatie 1 zal het ook met een kleine voorwielaangedreven middenklasser met benzinemotor (bijvoorbeeld een 1400cc motor) over het algemeen best lukken je boot te traileren. Zodra deze echter wat steiler wordt en/of de ondergrond onverhard is kom je al snel in de problemen.

dutchanglers traileren

hier is het al een stuk lastiger!

In situatie 2 of 4 zal je op zijn minst een middenklasse auto moeten hebben met een redelijke hoeveelheid koppel. Laten we om een idee te geven een VW golf diesel (handgeschakeld en met vierwielaandrijving) noemen.

In situatie 3 of 5 zal je naast behoorlijk wat koppel (bijvoorbeeld door een dieselmotor met een inhoud van 1800-2000cc) ook achterwiel of vierwielaandrijving moeten hebben, bij voorkeur in combinatie met een automaat, zeker als de hoeveelheid koppel maar net aan is.

In situatie 6 ontkom je niet aan een stevige terreinauto met vierwielaandrijving en veel koppel.

Let wel, het bovenstaande zijn slechts richtlijnen waarmee ik je meer inzicht in deze lastige materie probeer te geven. Er zijn echter teveel verschillen in de auto’s, motoren en omstandigheden om exacte uitspraken te kunnen doen. Ga me dus niet bellen als je vast komt te zitten:).

Trouwens als het echt niet meer lukt zijn er wel een paar trucjes die je kan proberen. De meest voorkomende reden waarom het niet lukt om de boot eruit te trekken is omdat de (voor) wielen gaan doorslippen. Soms is het dan al voldoende om je vismaat op de motorkap te laten zitten waardoor er meer druk op de (voor)wielen komt (natuurlijk lukt dit beter als je vismaat John heet dan als hij Volkmar heet;). Ook is het goed altijd een sleepkabel bij je te hebben. In geval van nood kun je dan een extra auto vóór je auto-met-boot plaatsen om deze zo mee te helpen de combinatie eruit te trekken. De echte off-road specialisten kunnen ook nog denken aan een elektrische lier. Daarmee trek je zelfs een Fiat Panda met 18-voets Lund nog uit het water, maar dat zal de meeste een beetje te ver gaan.

Wel een bruikbaar trucje voor als het echt niet meer lukt is het half laten leeglopen van je banden. Dit trucje heb ik Afrika geleerd waarbij ik ondanks een stoere 4-wheel-drive met (harde) terreinbanden angstige momenten in het woestijnzand beleefde, daar waar andere auto’s met zachte banden zich verbluffend makkelijk door het zand heen ploegden. Vrienden van ons kwamen vast te zitten in het zand en kregen hem er met geen mogelijkheid meer uit. Totdat ze de banden half leeg lieten lopen, toen lukte het zonder problemen om de Nissan Pajero uit het zand te rijden. Misschien iets om te onthouden voor als het echt niet meer lukt. Daarna uiteraard wel snel een benzinepomp opzoeken om de banden weer op te pompen.

Als je binnenkort toe bent aan een andere auto die je ook wilt gaan gebruiken voor het traileren van je boot dan hoop ik dat je met het bovenstaande je voordeel kunt doen. Succes!

Michel Rijnberg

dutchanglers alumacraft

Als er geen trailerhelling is zal je wat anders moeten verzinnen

Gerelateerde artikelen:

Dit vind je misschien ook leuk...

4 reacties

  1. Gewicht schreef:

    En wat is het gewicht van jou boot inc trailer?

  2. Marc Stoelinga schreef:

    Traileren met een automatische transmissie.

    Automaten zijn zeer kwetsbaar om mee te traileren wanneer ze in de normale “D-schakelstand” schakelstand staan.
    Wanneer je deze in de handversnelling plaatst, “tiptronic” genaamd en dan niet schakelt kunnen ze veel meer aan en gaan ze niet kapot.
    M.n. Audi gaat bij gebruik boottraileren in normale D-stand stand onherroepelijk kapot.
    Het gaat er om dat de bak niet schakelt tijdens het trekken van de last. Daarom handschakelstand en niet schakelen dus.

    Groet, Marc.

  3. Michel schreef:

    Zou kunnen dat je bij een voorwiel aangedreven auto zo idd net iets meer grip houdt op deze wielen. Bij een auto met achterwiel aandrijving is het net andersom.

  4. Mark schreef:

    Is het ook een optie je boot niet helemaal voorop je trailer te lieren maar een metertje naar achteren zodat je de kogeldruk verlicht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *