Van wrak tot karperboot
We schrijven begin 2013 als ik bij mijn achterbuurman Roy naar binnen loop. Roy is een verwoed karpervisser met een eigen boiliebedrijfje en ik heb aangeboden om hem wat met een website op gang te helpen. Aan de eettafel zie ik dat Roy zit te kijken naar kajuitbootjes en laat dat nou net een plan zijn wat ook al heel lang door mijn hoofd spookt.
Duizenden uren viste ik al op karper maar met steeds minder tijd en steeds meer concurrentie aan de waterkant is het hele karpervissen een beetje naar de achtergrond gedrongen. Al dat gesleep met spullen en allerhande bijkomende ongeneugten zorgden ervoor dat ik me steeds vaker terugtrok op mijn eigen drijvende roofviseiland. Vissen staat bij voorkeur synoniem voor rust bij mij.
Het idee om dan samen maar eens werk van zo’n karperbootje te maken en daarmee dan maar eens brokken te gaan maken, is dan ook al snel geboren. We struinen diverse keren het internet af tot we in limburg uiteindelijk een bootje tegen het lijf lopen dat voor 1000 euro van eigenaar mag wisselen. Een afspraak is snel gemaakt en zo rijden we enkele dagen later richting de smalste provincie van Nederland waar we op een oprit een matig uitziende Dory Pilot 520 vinden op een tamelijk wrakke trailer. De boot is voorzien van 2 buitenboordmotoren, allebei kortstaarten, die zo zie ik meteen al niet gaan passen op deze boot.
Samen met Roy klop ik het onderwaterschip af op zoek naar rotte plekken of andere slecht repareerbare zaken en dat blijkt gelukkig mee te vallen. Het bootje mag er dan niet uitzien en op deze trailer zeker niet streetlegal zijn maar we komen overeen dat we de gok gaan wagen. Met vereende krachten hangen we de boot aan de trekhaak en vangen we de reis naar Deventer weer aan. Aangehouden worden is een stapel boetes waar je U tegen zegt zo is mijn inschatting maar wie niet waagt die wint ook niks zo besluiten we en wonder boven wonder duwen we 2 uur later de hele contraptie de oprit op bij Roy.
Nu heeft Roy de handjes niet verkeerd staan dus al snel wordt menig avondje vergooid aan het opknappen van ons bootje. Er wordt geschuurd, coating aangebracht, er wordt een nieuw deurtje gemaakt en de elektra wordt opnieuw aangelegd. Roy verzint daarnaast 2 ingenieuze demontabele rodpods die ook nog eens verstelbaar zijn.
We zien de boot zienderogen opknappen en na een aantal weken zijn we klaar voor de eerste proefvaart. Dat levert nog best wat punten op die we moeten fixen maar aan het eind van de zomer zijn we eindelijk zover dat we de boot te water kunnen laten voor een eerste vistrip.
De hele week is er al stevig gevoerd en met succes zo blijkt al snel als we de ene na de andere megabrasem naar binnen takelen. Gelukkig houdt dat op na enkele uren en we laten ons 2 meegbrachte entrecôtes die ik op een bucket bbq klaarmaak goed smaken. Flesje wijn erbij, wat wil een mens nog meer ?
De eerste nacht verloopt prima, we zinken niet, we slapen (en snurken) er flink op los en we krijgen zowaar een aantal runs van karpers. Missie geslaagd wat ons betreft.
Zo vissen we het najaar in en we weten een aantal vissen even in de boot te krijgen voor een korte fotosessie. Zelf mag ik een mooie spiegelkarper van 21 kilo even vast houden terwijl Roy een aantal projectspiegeltjes vangt en een mooie dertiger schub. Ook een meerval gaat er nog met een boilie vandoor om het feest compleet te maken.
Al met al is de vloot dus weer uitgebreid met een boot die het karpervissen weer een stuk leuker en interessanter maakt en gaan we er de komende jaren zeker nog veel van profiteren !
Dat is een mooie boot geworden,de vissen mogen er ook zijn (Y)
Dag Hendrik Jan,
Het zou mooi zijn als je wat detailfoto’s zou kunnen plaatsen. Dan kan ik eens ideeen op doen! dank alvast! Je mag ze mij ook wel mailen als je wilt.
GR Ronny
Hoi Ronny,
In principe is het een rvs bus die we op de rand van de boot hebben gemaakt en waarin een rvs schijf draait die met schroefdraad is vast te zetten.
Bovenop de schijf is een rodpod gelast. Doordat de rodpod in hoogte verstelbaar is en de schijf draaibaar kun je alle kanten uit.
Ik zal er bij gelegenheid even wat foto’s van maken.
Gr,
HJ
Goedemiddag,
Een leuk project om te lezen! Ben nu ook in bezit van een Pilot 520. Kunnen jullie misschien iets meer vertellen hoe jullie het gedaan hebben met de rodpods? Mag ook via mail.
Gr Ronny
Ik blijf erbij dat ook jij net als deze boot in dezelfde periode veranderd bent. Ziet er steeds meer uit als een Ierse schipper, met name op de laatste foto:-). Maar……. geniaal project, ik kom er graag eens naast liggen, met mijn eigen kajuitschip :-)!
Supertof HJ! Ziet er strak uit.