Verslag VISMA 2010: divers & informatief
Vandaag (zondag) ben ik met zoon Jelle naar de VISMA in Rotterdam geweest. Ik ben altijd wel benieuwd wat er aan nieuws te melden valt en hoe de diverse aanbieders zich presenteren. Wat mij opviel is dat het behoorlijk druk was. Bij aankomst was parkeren bij Ahoy zelf al niet meer mogelijk en werden we naar de parkeergarages van Zuidplein geleid, op zich een klein stukje verder. De entree is 10 euro gebeleven en 7,50 parkeergeld na afloop (10 euro op hoofdterrein). Kinderen tot en met 13 jaar gaan gratis naar binnen, goed idee.
De beurs is overzichtelijk ingedeeld in drie hallen waarin je links en rechts door de tussengangen kunt slenteren. Per hal is er een diversiteit aan aanbieders hetgeen de beurs aantrekkelijk maakt om doorheen te blijven lopen. Wat op blijft vallen is het enorme verschil in presentatiekwaliteit van de diverse aanbieders. Sommigen hebben naar mijn idee hun winkelinhoud in dozen gepropt en waren bij aankomst in Rotterdam zo moe dat ze de spullen er maar in hebben laten zitten en dus worden de dozen op rij gepresenteerd. Anderen hebben echt geprobeerd er een mooie stand van te maken en hun winkel of merk mooi neer te zetten. Zoals je mag verwachten zijn de stand van Shimano en PureFishing prachtig neergezet en zijn er ook volop activiteiten rond de artikelen. Wel vraag ik me af of ze toch niet een beetje teveel naar elkaar zitten te kijken als je de overeenkomsten ziet!?
Wat ook op blijft vallen is het verschil in de manier van aanpak. De een is actief bezig mensen aan te spreken en “begeleidt” je mee de stand in; dit zijn de echte beurs-verkopers. Zij snappen dat je op een beurs anders acteert dan bijvoorbeeld in de winkel. Anderen hangen aan een tafeltje in hun stand en zijn niet eens bereid om op te staan wanneer je een folder in je handen neemt. Positief vielen met name Raven, Sander’s Hengelsport en Wout van Leeuwen mij op. Veel mensen, scherpe aanbiedingen en actief contact met de klant. Voor de reiswereld was het Vakantie-Noorwegen van Raffie en Linda die een op zichzelf staande plek hadden en ook actief met iedereen contact zochten. Ook de presentatie met water waarin je kunstaas en bootjes kunt proberen blijft leuk.
Wat niet spannend (meer) is is de presentatie van Sportvisserij Nederland; zelfs mijn zoontje (van zeven!) zei dat dat er allemaal hetzelfde uitzag als de vorige keer en hij geen tuigje meer hoefde te maken “want die had ie al twee keer gemaakt”. Iets om over na te denken als organisatie denk ik.
Internet heeft ook definitief zijn weg gevonden in de hengelsportwereld. Een aantal initiatieven zijn gepresenteerd en eigenlijk heeft iedere zichzelf respecterende club nu een fatsoenlijke Internetsite en zijn sommigen actief bezig om emailadressen te verzamelen voor hun commerciële activiteiten. Fish24.nl was onder andere een partij die actief aan het werven was. De karper- en snoekwereld presenteren zich actief. Meest opvallend was de presentatie van Juul Steyn die zijn nieuwe site topvisser.nl promootte. Middels een mooie auto en mooie meiden op de stand. Het was mij niet geheel duidelijk wat nu de relatie is tussen deze uitstraling en wat hij wil: een portal voor sportvissend Nederland. Daar werd verder ook relatief weinig over uitgelegd. Jelle vond de auto in ieder geval wel “cool”.
Het nieuwe tijdschrift Rovers was nu in “levende lijve” te zien en ik kan zeggen dat het er keurig uitziet. Mooi vormgegeven, fraaie fotografie. Qua content blijft het natuurlijk even spannend wat de komende nummers gaan brengen. Met een aanbieding van 49,50 voor acht nummers inclusief in ieder nummer een DVD en een gratis SavageGear onthaaktang wordt het blad geïntroduceerd.
Ook partijen die de belangen van de sportvisserij in Nederland behartigen waren aanwezig en in die zin wil ik graag nogmaals Stichting Schub onder de aandacht brengen. Actief in het nastreven van een nettenvrij Nederland. De Dutchanglers onderstrepen dit initiatief hetgeen hier al op deze website onder de aandacht is gebracht.
Kortom: een veelzijdige VISMA, druk, aantrekkelijk ingedeeld en gepresenteerd. Informatief en met veel leuke aanbiedingen zodat je je entree en parkeren makkelijk “terugverdient”. Een dikke voldoende!